Veel gestelde vragen

  • Vragen Private Lease

Hieronder vindt u een opsomming van veelgestelde vragen over Private Lease. Een dergelijke opsomming is natuurlijk nooit compleet. Heeft u vragen die hieronder niet beantwoord worden, bel of mail dan met SmiLease !

  • Krijg ik na afloop van de leaseperiode een no-claim-(royements)verklaring ?

    In tegenstelling tot veel andere leasemaatschappijen registreert de verzekeringsmaatschappij van SmiLease de schadevrije jaren op uw naam. Mocht u na afloop van de leaseperiode geen nieuwe auto willen leasen dan krijgt u van de verzekeraar van SmiLease een no-claimverklaring waarin uw schadevrije jaren vermeld zijn, hierdoor houdt u uw schadevrije jaren, dit kan u een voordeel opleveren van wel € 50 per maand ! 

  • Krijg ik een BKR registratie ?

    SmiLease toetst niet bij het BKR en registreert ook geen verplichting op uw naam bij het BKR. Hierdoor heeft u geen registratie op uw naam staan waardoor u bijv. een bepaalde hypotheek niet kunt krijgen, of waardoor u een hogere hypotheekrente zou moeten betalen. Voor meer informatie over BKR registraties zie: https://www.smilease.nl/bkr-registraties-en-private-lease

  • Hoe verloopt de procedure van aanvraag tot levering ?

    De procedure bestaat stapsgewijs uit:

    1. U vraagt een offerte aan via de internetpagina van SmiLease
    2. SmiLease brengt de offerte uit
    3. U kunt telefonisch of via e-mail vragen stellen als u dat wilt
    4. Als u in wilt ruilen maakt u een afspraak met SmiLease
    5. Na uw akkoord m.b.t. de offerte mailt SmiLease u de leaseovereenkomst
    6. U mailt SmiLease een recente loonstrook, eventuele verdere informatie en een opgave van schadevrije jaren
    7. SmiLease bevestigt u de uitkomst van de financiele beoordeling
    8. De borgsom wordt door u overgemaakt
    9. De auto wordt besteld, of als het een voorraad auto is dan kan deze per direct geleverd worden

     

    Het bovenstaande lijkt een uitgebreide procedure, dat is het echter niet: het komt regelmatig voor dat stap 1 t/m 8 op één dag plaats vindt.

  • Hoe worden meer of minder gereden km verrekend ?

    Als u meer of minder kilometers rijdt dan dat in uw leaseovereenkomst overeengekomen is dan kunt u dit doorgeven aan SmiLease. Verrekening kan plaats vinden door een voorschot bij de leaseprijs op te tellen of in mindering te brengen, ook kan een éénmalige (terug)betaling plaats vinden. 

     

    In tegenstelling tot veel andere leasemaatschappijen worden minder km door SmiLease terugbetaald tegen hetzelfde tarief als de meer km die u betaald. 

  • Hoe wordt inname schade aan het eind van het contract bepaald ?

    Auto's worden gebruikt en door gebruik ontstaan kleine en grotere beschadigingen. Leasemaatschappijen gaan heel verschillend om met inname schades. Veel leasemaatschappijen besteden het bepalen van inname schade uit aan gespecialiseerde bedrijven, zij zien het berekenen van inname schade vaak als onderdeel van hun verdienmodel. 

    Bij SmiLease lopen wij zelf met de klant een rondje om de auto heen en wordt vastgesteld wat wel of niet kan. Bij 9 van de 10 innames wordt niets berekend. Als er wel sprake is van een innameschade dan kiezen wij voor gezond-verstand-schadeherstel: als het even kan plaatselijk bijspuiten, restylen, inlakken en polijsten etc. Zie ook ons nieuwsbericht over inname schades

  • Moet ik lid worden van de wegenwacht of van route mobiel ?

    Nee dat hoeft u niet te doen, de hulpdiensten van de merkdealers waar SmiLease mee werkt bieden gedurende de volledige looptijd van de lease-overeenkomst een vergelijkbare service. Bij pech wordt u snel geholpen, in uw woonplaats, in heel Nederland, in het buitenland, in het weekend, 's avonds etc. En als uw auto niet gerepareerd kan worden dan krijgt u vervangend vervoer.

     

    Bij veel andere leasemaatschappijen krijgt u pas vervangend vervoer na 72 uur, ook krijgt u vaak geen vervangend vervoer in het buitenland.  

  • Waar wordt het onderhoud uitgevoerd ?

    Onderhoud wordt uitgevoerd bij de merkdealer van uw voorkeur (bijv. in uw woonplaats of in de plaats waar u werkt).

  • Wat te doen bij pech onderweg ?

    Klanten van SmiLease kunnen bellen met de mobiliteitsservice van de fabrikant:

    • Voor Volkswagen: 0800 555 7000 (vanuit het buitenland: +31800 555 7000)
    • Voor Skoda:          0800 023 0024 (vanuit het buitenland: +31800 023 0024)
    • Voor Toyota:         0800 020 3723 (vanuit het buitenland: +31263  553 322)
    • Voor Opel:             0800 141 0        (vanuit het buitenland: +31703 145 117)
    • Voor Peugeot:       0800 023 1733  (buitenland: +3120 654 5536)
    • Voor Citroën:         0800 022 2244  (vanuit het buitenland +31 205 701 390)

    De mobiliteitsdiensten van de fabrikanten zijn dag en nacht en in het weekend bereikbaar, zij lossen de storing op of zorgen voor vervangend vervoer.

  • Wat te doen bij schade ?

     Mocht u betrokken raken bij een ongeval, dan zijn de volgende punten voor u van belang:

    • Het schadeformulier volledig invullen en door de andere partij mee laten ondertekenen (als deze er is)
    • Naam en adresgegevens van mogelijke getuigen vermelden en maak enkele foto’s
    • Vul vooral de "kruisjes" bij het punt TOEDRACHT goed in en vermeld het totaal aantal aangekruiste vakjes 
    • Laat als dat kan een bevoegd overheidsorgaan proces verbaal opmaken
    • Erken geen schuld, de verzekeringsmaatschappij verdiept zich in de schuldvraag op basis van de omschrijving zoals vermeld in het schadeformulier ZORG DUS VOOR EEN DUIDELIJKE EN VOLLEDIGE OMSCHRIJVING !!
    • Stuur het schadeformulier naar SmiLease (scan per e-mail kan ook)
    • Na melding van een schade aan SmiLease wordt in overleg met SmiLease de schade hersteld

     

    Door zorgvuldig te handelen verhoogd u de kans op verhaal bij de tegenpartij en daarmee de kans dat uw eigen risico niet van toepassing zal zijn en dat u geen vermindering van no-claim korting krijgt.

     

    Als u door een ongeval niet verder kunt rijden, bel dan de verzekeraars hulpdienst (het telefoonnummer staat op uw groene kaart). De auto moet vervolgens weggesleept worden en kan bij uw dealer gebracht worden. De schade wordt in overleg met SmiLease hersteld. U ontvangt binnen 24 uur een vervangende auto.

  • Kan ik mijn huidige auto inruilen ?

    Ja, dat kan. SmiLease bekijkt graag uw auto en brengt vervolgens een bieding op uw auto uit. Na inruil wordt de inruilwaarde van uw auto direct aan u uitbetaald. 

  • Krijg ik voor km registratie een black box in de auto ?

    Nee, dat wordt door SmiLease vanuit privacy overwegingen niet gedaan. 

  • Hoe is de winterbanden regeling bij SmiLease ?

    Ook hier biedt SmiLease u de nodige keuzes:

    1. U kunt bij SmiLease zelf een set winterbanden met velgen kopen en wisselen en opslag zelf regelen
    2. U kunt de winterbanden in de leaseovereenkomst op laten nemen
    3. U kunt bij SmiLease Noord gedurende bijv. uw wintersport voor 1 of 2 weken een set met sneeuwkettingen huren

    Bij  de SmiLease- vestiging waar u uw auto leaset kunt u voor de door u gewenste keuze een offerte aanvragen.

  • Welke looptijd kan ik het beste kiezen voor de leaseovereenkomst ?

    Een looptijd van 5 jaar is voor u het meest gunstig, u heeft dan de laagste leaseprijs. Bij SmiLease kunt u echter ook auto's leasen voor 1, 2, 3 of 4 jaar. Bij SmiLease kunt u een leaseovereenkomst op ieder moment beëindigen. Bij veel leasemaatschappijen kan dit niet of kan dit alleen tegen erg hoge kosten. Bij SmiLease betaalt u bij tussentijdse beëindiging 25 % van de restant leasetermijnen, zie hiervoor de Algemene Voorwaarden. Bij veel andere leasemaatscappijen bedraagt de vergoeding voor tussentijdse beëindiging 40 - 100 % van de restant leasetermijnen.

  • Moet ik als ik naar het buitenland ga een ANWB internationale reis- en kredietbrief afsluiten ?

    Wat betreft het risico van pech onderweg hoeft u dit niet te doen, ook in het buitenland kunt u een beroep doen op de hulpdiensten van de merkdealers. De IRK geeft een ruimere dekking, repatriering als gevolg van bijv. ziekte kan hier ook onder vallen. U kunt zelf de afweging maken of u vanwege deze ruimere dekking een IRK af wilt sluiten.

  • Bij leasen betaal ik wel maar ik word geen eigenaar van de auto, kan ik dan niet beter kopen ?

    Bij het leasen van een auto wordt u inderdaad geen eigenaar. In de leasetermijn is alleen de afschrijving van de auto opgenomen, dit is de waardevermindering van de auto gedurende de gebruiksperiode. De waarde van de auto aan het eind van de leaseperiode zit niet in de leasetermijn, deze waarde wordt door u dus ook niet betaald.

     

    Als u een auto koopt en financiert dan lost u maandelijks vaak een bedrag af dat ongeveer overeenkomt met de waardevermindering van de auto. De auto is dan uw eigendom, hier staat echter vaak nog wel een schuld tegenover. Het komt zelfs regelmatig voor dat het schuldbedrag hoger is dan de waarde van de auto: u heeft dan dus meer schuld dan bezit! Als u dan weer een nieuwe auto wilt kopen, dan moet u meer bijbetalen dan dat u had verwacht. Bij SmiLease kan dit niet gebeuren: lease is net zoals huur van een woning, u betaalt voor het gebruik, u heeft geen schuld. Natuurlijk kunt u -als u dat wilt- aan het eind van de leaseperiode de auto van SmiLease tegen een scherpe prijs kopen, u weet dan dat u een betaalbare en goed onderhouden auto koopt.

  • Is een borgsom van toepassing ?

    Ja, de borgsom bedraagt normaal gesproken € 500. De klant krijgt de borgsom terug direct nadat de leaseauto weer ingeleverd is. Voor dure auto's of bij een onzekere financiele situatie kan een hogere borgsom van toepassing zijn.

  • Bekeuringen krijg ik rechtstreeks, maar de wegenbelasting hoef ik niet zelf te betalen. Hoe kan dat ?

    Voor Leasemaatschappijen kent de Rijks Dienst voor Wegverkeer een speciale regeling. Het kenteken wordt op naam van de klant gezet, echter daarnaast wordt ook de naam van de Leasemaatschappij vastgelegd. De naam van de klant en die van de Leasemaatschappij zijn dus bij het RDW bekend. De klant ontvangt van het kentekenbewijs deel 1A: het voertuigbewijs en deel 1B: het tenaamstellingsbewijs. Deel 2, het overschrijvingsbewijs gaat naar SmiLease.

  • Krijg ik een belasting bijtelling ?

    Nee, bij privé autolease krijgt u geen inkomstenbelasting bijtelling. Een belastingbijtelling speelt alleen bij mensen die van hun werkgever een auto gekregen hebben waarin zij privé km rijden. Het maakt dan niet uit of deze auto door de werkgever geleaset wordt of gekocht is. 

  • Is mijn caravan of aanhangwagen verzekerd ?

    Uw caravan of aanhangwagen is verzekerd voor schade aan derden. Eventuele schade aan uw caravan of aanhangwagen is niet verzekerd (dus wel WA-dekking, geen Casco-dekking). Als u naar het buitenland gaat dan kunt u bij de verzekeraar van SmiLease een groene kaart voor uw caravan aanvragen.

  • Welke auto's kan ik bij SmiLease leasen ?

    SmiLease biedt u een ruime keuze:

    1. Auto's op benzine, diesel of aardgas
    2. Meerdere merken: Volkswagen, Peugeot, Skoda, Opel, Citroën en Toyota
    3. Actiematig ingekochte nieuwe auto's, zie: www.smilease.nl/private-lease-acties
    4. Nieuwe auto's op bestelling volgens uw wensen (accessoires, kleur etc.)
    5. Occasions (kortere looptijd en extra korting), zie: www.smilease.nl/private-lease-occasions

    Het aantal km dat u rijdt maakt niet uit, SmiLease heeft klanten die 5.000 km per jaar rijden, maar ook klanten die 70.000 km per jaar rijden. Bij SmiLease kunt u geen grijskenteken auto's leasen, daarnaast bedraagt de maximale waarde van de te leasen auto € 40.000.

  • Kan ik bij SmilLease een auto met een grijs kenteken leasen ?

    Nee dat kan niet, SmiLease specialiseert zich in het leasen van personenauto's aan particulieren.

  • Neemt SmiLease contracten over van een andere maatschappij ?

    SmiLease neemt geen leasauto's over die geleaset worden bij een andere leasemaatschappij. Wel biedt SmiLease eigen leaseauto's aan voor occasion autolease.

  • Biedt SmiLease ook Financial lease aan ?

    Financial lease is in feite een gewone autofinanciering, deze wordt door SmiLease niet aangeboden. SmiLease biedt alleen de normale operational lease aan. Operational lease is in feite huur: u betaalt een bedrag per maand voor het volledig gebruik van de auto, u heeft geen schuld, loopt geen restwaarde risico, geen onderhoudsrisico etc.