Private Lease voor Noord-Oost Nederland: postcodes 6500 t/m 9999
Voor gratis advies bel: 0594 28 35 30

Sterke groei elektrische auto in Noord Nederland ?

  • Laden elektrische auto

Geplaatst op 8 april 2019

Concurrentie elektrische auto neemt snel toe

Nagenoeg al de grote autofabrikanten investeren fors in de ontwikkeling van de elektrische auto, verwachting voor de komende jaren is dan ook:

  • een enorme toename van het aanbod
  • een verlaging van de produktiekosten
  • een hogere actieradus
  • een kortere laadtijd
  • een forse uitbreiding van het aantal laadpalen

Neem als voorbeeld Volkswagen, de grootste autofabrikant ter wereld. Volkswagen introduceert de komende jaren een hele serie elektrische auto's en dan niet in het luxe segment, maar vooral in het middensegment. In 2025 wil Volkswagen meer dan 20 verschillende modellen elektrische auto's aanbieden. 

Verlaging van de kosten van de elektrische auto

Verwacht wordt dat de productiekosten van de elektrische auto de komende jaren fors naar beneden zullen gaan. In 2019 heeft bijv. Tesla als gevolg van concurrentie en kostenafname de aanschafprijzen van haar auto's verlaagd met 5 - 20 %. 

Productiekosten dalen door hogere productievolumes, hogere efficiency, meer gespecialiseerde toeleveranciers en door onderzoek en ontwikkeling.

Neem bijv. de accu's, deze  vormen een belangrijk onderdeel van de kostprijs van een elektrische auto, prijsontwikkeling van de opslagcapaciteit van accu's:

  • in 2010 bedroeg de prijs per KwH € 1.000 (is € 100.000 voor 100 KwH vermogen)
  • in 2019 bedraagt de prijs per KwH € 100 (is € 10.000 voor 100 KwH vermogen)

Naast de produktiekosten zijn ook de gebruikskosten van auto's van belang, hierin scoort de elektrische auto goed:

  • energiekosten ongeveer € 0,06 per km (benzine auto € 0,12), u bespaart snel € 50 - € 100 per maand
  • lagere onderhoudskosten van ongeveer € 0,015 per km, u bespaart € 20 per maand
  • geen of lagere wegenbelasting ? 

Door een verwachte toekomstige verdere stijging van brandstofprijzen zal het voordeel van elektrische auto's nog groter worden.

De actieradius

Voor de keus wel of geen elektrische auto is de actieradius erg belangrijk: om de 100 km een laadpaal opzoeken, in de rij staan bij laadpalen en dan ook nog eens traag laden, dat is niet wat je wilt. Verhoging van de actieradius is dan ook het punt waarop autofabrikanten zich richten. 

Het Zwitserse Innolith geeft begin april 2019 aan een accu ontwikkeld te hebben die een elektrische auto 1.000 kilometer bereik moet geven en dat met minder gewicht en lagere kosten per kilometer.  Als dit echt het geval is dan gaat het erg snel met de doorbraak van de elektrische auto.

Laden en laadpalen

Het aantal laadpalen wordt sterk bepaald door de actieradius van een auto: 

  • bij een actieradius van 100 km heb je op veel lokaties veel laadpalen nodig
  • bij een actieradius van 1.000 km is thuis, op het werk, of bij een restaurant laden al meer dan voldoende

Investeren in een netwerk van laadpalen is dan ook een gokje, iedere automobilist zal immers bij voorkeur thuis willen laden, dit vanwege de prijs per KwH:

  • thuis laden kost € 0,23 per KwH (met zonnepanelen nog goedkoper)
  • bij een openbare laadpaal laden kost € 0,27 - € 0,30 per KwH
  • bij Fastned laden kost € 0,59 per KwH

Thuis laden is dus het goedkoopst, dit kan met een gewoon stopcontact, de laadtijd is dan ongeveer 1 uur per 5 KwH, dus zo'n 16 uur om een lege accu weer vol te laden.

Doorbraak vanuit Noord-Oost Nederland ??

Het thuis op kunnen laden van accu's is een enorm voordeel: de kosten zijn dan het laagst, zeker als je ook nog zonnepanelen hebt. Daarnaast geeft het 's ochtends met een volle accu vertrekken natuurlijk een goed gevoel. In Noord-Oost Nederland hebben veel automobilisten de mogelijkheid om thuis op te laden. 

Randstedelijk zal het thuis op kunnen laden minder vaak voorkomen waardoor de beschikbaarheid van openbare laadpalen een belangrijk punt wordt. Als je iedere dag om een laadpaal moet zoeken, een snoer over een trottoir moet leggen, via een Whatsapp groep moet overleggen wie wanneer kan laden etc., dan denk je vooraf toch wel even na of dat hetgene is wat je wilt. 

Nog een voordeel voor inwoners van Noord-Oost Nederland is het beperkte file risico: in een file staan, de accu capaciteit af zien nemen en geen mogelijkheid hebben om ergens te kunnen laden is de nachtmerrie voor rijders van een elektrische auto.

Wanneer komt de doorbraak ?

Dit is een belangrijke vraag die wij bij SmiLease ons ook stellen. Toen de smartphone kwam werd niet verwacht dat enkele jaren later deze massaal verkocht zou worden Nieuwe ontwikkelingen zijn lastig in te schatten, maar het kan dus erg snel gaan.

Als gekeken wordt naar de totale autokosten dan kan een elektrische auto nu al zo'n beetje concurreren met de brandstofauto. Als er een doorbraak komt wat betreft actieradus, laadsnelheid, kostprijs van een auto en bijv. overheidssubsidies, dan kunnen wij de komende jaren een sterke groei van de elektrische auto verwachten !

SmiLease bereidt zich al voor op een doorbraak van de elektrische auto, dit doen wij door o.a.:

  • voldoende middelen beschikbaar te hebben om in elektrische auto's te kunnen investeren
  • voldoende flexibiliteit in ons wagenpark zodat wij onze klanten op het juiste moment aantrekkelijke voorstellen kunnen doen
  • laadpalen bij ons nieuwe pand te plaatsen zodat onze bezoekers hun auto bij SmiLease op kunnen laden
  • 700 zonnepanelen op het dak van ons nieuwe bedrijfspand te plaatsen

Wat zou u kunnen doen ?

  • nu uw auto voor een nette prijs bij SmiLease inruilen zodat u geen restwaarde risico meer loopt
  • vervolgens een auto leasen: zie het ruime aanbod van SmiLease 
  • wachten op het juiste moment en profiteren van een mooie aanbieding van SmiLease voor de overgang naar een elektrische auto

Voor de actieaanbiedingen van SmiLease klik op de knop hieronder !