Private Lease voor Noord-Oost Nederland: postcodes 6500 t/m 9999
Voor gratis advies bel: 0594 28 35 30

Raar maar waar !!

Geplaatst op 1 mei 2011

Protest tegen extreem voordeel belastingvrije auto's

Vanuit diverse hoeken van de autobranche wordt geprotesteerd tegen het extreme voordeel van de belastingvrije auto’s (zie de rekenvoorbeelden bij “benzine, LPG of diesel”). Raar zou je zeggen, het is toch mooi dat de automobilist nu eindelijk de mogelijkheid heeft om eens wat minder belasting te betalen !!

Het protest is ook wel weer te begrijpen:
  • De restwaarde van jonge occasions zakt snel door de concurrentie van de belastingvrije nieuwe auto’s. Hierdoor moeten veel bedrijven op de waarde van hun voorraad afboeken.
  • De automerken die geen belastingvrije auto’s aan kunnen bieden worden fors benadeeld, de omzet van deze merken is stevig afgenomen.
  • LGP is een schone brandstof, maar is door de komst van de belastingvrije auto’s nagenoeg helemaal uit beeld.
 
De belastingvrije auto’s hebben de automarkt in een erg korte tijd stevig op z’n kop gezet. In feite is de combinatie van voordelen te groot:
  • Geen BPM
  • Geen wegenbelasting
  • En een zuinige auto (is niet verkeerd met de huidige brandstofprijzen)
De belastingvrije auto’s staan dan ook allemaal bovenaan in de top van de autoverkopen. Skoda staat voor het eerst in haar historie nu zelfs in de top 10, dit dankzij de Skoda Fabia Combi 1.2 TDI.
 
Verwacht wordt dat er op korte termijn maatregelen genomen worden waardoor het voordeel voor nog te bestellen auto’s kleiner gemaakt zal worden. Heeft u een auto gekocht dan weet u zeker dat u geen BPM betaald heeft, daarnaast heeft de overheid de garantie gegeven van wegenbelastingvrij t/m 2012 met daarna waarschijnlijk een overgangsregeling.
 
SmiLease wil haar klanten voorlopig nog graag belastingvrije auto’s aan kunnen bieden op basis van de regeling zoals deze nu is. Om geen risico te lopen heeft SmiLease dan ook een groot aantal extra belastingvrije auto’s besteld.
 

Benzine, LPG of diesel ? 

 
De keus benzine, LPG of diesel is best een lastige, alleen naar de brandstofprijs kijken is niet genoeg. Belangrijk zijn ook het verbruik, de wegenbelasting, de aanschafkosten en de restwaarde van de auto. Door leaseprijzen en brandstofkosten op te tellen is de rekensom snel gemaakt. 
 
Hierbij ontvangt u een overzicht van de totale autokosten per maand bij de diverse brandstofkeuzes van de Skoda Fabia Combi op basis van 15.000 km per jaar en een looptijd van 5 jaar.
 
  Benzine LPG Diesel
Type auto 1.2 TSI Dynamic 1.2 TSI Dynamic 1.2 TDI
Aanschafwaarde € 16.390 € 19.000 € 16.210
Brandstofverbruik 1 : 16 1 : 13 1 : 23
All-in leaseprijs / maand € 378 € 443 € 343
Brandstofkosten / maand € 123 € 67 € 69
Totale kosten / maand € 501 € 510 € 412
 
Duidelijk is dat de belastingvrije diesel, de 1.2 TDI Greenline, met grote voorsprong de beste keuze is.
 
Voor de belastingvrije Toyota Aygo komen de totale kosten (dus incl. brandstof) per maand uit op ongeveer € 325.
 
Bij LPG moet u verder rekening houden met:
Kleinere tankinhoud in combinatie met een hoger verbruik leidt tot een kleine actieradius
Minder ruimte in de kofferbak
De fabrieksgarantie kan vervallen
Beperkte beschikbaarheid van LPG in het buitenland
Onzekerheid m.b.t. de restwaarde van de auto
 

Betrouwbare nieuwe- of occasion leaseauto’s:

 
SmiLease heeft zich gespecialiseerd in de personenauto’s van Opel en Volkswagen (de belastingvrije: Corsa 1.3 CDTI en de Polo 1.2 TDI) daarnaast biedt SmiLease de belastingvrije Toyota Aygo en de belastingvrije Skoda Fabia Combi 1.2 TDI aan. 
 
Naast nieuwe auto’s kunt u bij SmiLease ook occasions leasen, voordeel van occasion lease: 
de financiële voordelen van gebruikte auto’s zonder miskooprisico’s en zonder de onderhouds- en reparatierisico’s van gebruikte auto’s. U kent vooraf uw autokosten, u heeft geen onverwachte uitgaven. 
 
Ook bij occasion lease kunt u uw huidige auto bij SmiLease inruilen, de inruilwaarde van uw auto wordt aan u uitbetaald.
 
Door de concurrentie van de belastingvrije nieuwe auto’s heeft SmiLease de korting op de leaseprijzen van de gebruikte auto’s stevig moeten verhogen.