Private Lease voor Noord-Oost Nederland: postcodes 6500 t/m 9999
Voor gratis advies bel: 0594 28 35 30

Belasting auto's hoger door nieuwe Co2 norm

  • Belasting auto's

Geplaatst op 18 juni 2018

Nieuwe Co2 norm bepaalt belasting auto's

De Co2 uitstoot van auto's bepaalt de hoogte van de BPM belasting die bij aanschaf van nieuwe personenauto's betaald moet worden. BPM is de afkorting van Belasting Personen Motorvoertuigen.

Tot nu toe werd de Co2 uitstoot bepaald met een theoretische testmethode, de NEDC test. Deze test methode geeft geen reëel beeld van de echte Co2 uitstoot. In september 2018 wordt deze methode vervangen door de WLTP methode. Deze nieuwe methode leidt tot veel hogere Co2 waarden.

Bij een toename van de Co2 uitstoot neemt het te betalen BPM tarief fors toe

De tabel voor BPM belasting auto's loopt sterk progressief op: u betaalt per gram uitstoot een tarief dat oploopt van € 2 per gram tot € 458 per gram. Daarnaast moet voor voor dieselauto's per gram uitstoot nog een afzonderlijke toeslag betaald worden. Door de combinatie van BPM en BTW kan de belasting die voor een nieuwe auto betaald moet worden oplopen tot 60 % of meer van de verkoopprijs van een auto excl. belastingen. Belasting auto's bepaalt dan een erg groot deel van de verkoopprijs.

Door het progressieve BPM tarief per Co2 gram heeft de manier waarop de Co2 uitstoot bepaald wordt een grote invloed op de nieuwprijs van een personenauto.

Nieuwe meetmethode gaat in 2018 in

Auto's die na september 2017 op de markt gebracht worden, moeten getest worden volgens de nieuwe WLTP norm. Al de andere auto's moeten voor 1 januari 2019 getest worden volgens de nieuwe WLTP norm. Onzeker is echter of dit haalbaar zal zijn. Bij de nieuwe norm moet de invloed op de Co2 uitstoot van iedere optie of accessoire afzonderlijk en in combinatie bepaald worden, dit is een enorme klus waardoor de kans bestaat dat de invoering uitgesteld moet worden.

Belofte van de overheid

De overheid heeft toegezegd dat de nieuwe meetmethode niet zal leiden tot meer belasting voor auto's. De nieuwe test leidt tot hogere Co2 waarden, de tarieven per Co2 eenheid zullen dan ook verlaagd moeten worden. Een nieuwe tarieven tabel is door de overheid nog niet bekend gemaakt, als gevolg hiervan zijn fabrikanten gedwongen om de bestaande tabel te hanteren. In veel gevallen leidt de nieuwe WLTP methode in combinatie met de bestaande tabel tot een fors hogere BPM belasting.

Hogere verkoopprijzen door hogere belasting auto's

Per importeur verschilt de strategie m.b.t. hoe om te gaan met de hogere belasting auto's. Voor bijv. de Ford Fiësta en de Opel Karl leiden de nieuwe normen tot een verkoopprijs die ongeveer € 2.000 per auto hoger wordt. Door Skoda en VW is aangekondigd dat men tot een bepaald moment een prijsgarantie geeft: mochten nieuwe normen tot hogere BPM belastingen leiden dan wordt de verkoopprijs excl. belastingen met hetzelfde bedrag verlaagd. Bij Citroën worden de verkoopprijzen met ongeveer € 500 verhoogd.

Al de importeurs geven aan dat men van diverse modellen de voorraad zoveel mogelijk verhoogd heeft. Deze voorraad auto's vallen onder de oude norm en kunnen tegen de oude verkoopprijzen geleverd worden.

Ook SmiLease heeft extra auto's ingekocht, deze voorraad auto's kunnen door SmiLease dan -zolang de voorraad strekt- ook scherp aangeboden worden. Voor het actuele aanbod van SmiLease zie de leaseacties, u kunt hiervoor op onderstaande knop klikken .