Private Lease voor Noord-Oost Nederland: postcodes 6500 t/m 9999
Voor gratis advies bel: 0594 28 35 30

Bandenspanning controle systeem

Geplaatst op 17 augustus 2015

Europees onderzoek naar bandenspanning

Bij een Europees onderzoek zijn in 2011 meer dan 40.000 controles op de bandenspanning uitgevoerd: 90 % van de Europese automobilisten bleek met een te lage bandenspanning te rijden ! 

 

Gevolgen van een te lage bandenspanning

>> Gemiddeld een 7 % hoger brandstofverbruik (kost in Europa jaarlijks € 3 miljard aan brandstof)

>> Een langere remweg en een veel groter risico op aquaplaning

>> Een groter risico op een klapband

>> Hogere bandenslijtage

Het loopvlak van een zachte band staat onvoldoende bol, hierdoor wordt de rolweerstand verhoogd, wordt de band sneller warm en kan de band minder water afvoeren. 

 

De juiste bandenspanning 

De bandenspanning verschilt van auto tot auto, gemiddeld bedraagt deze ongeveer 2,3 bar. Een band verliest iedere maand iets minder dan 0,1 bar. Bij zwaar beladen auto’s moet vooral de bandenspanning van de achterste banden extra verhoogd worden (met 0,2 tot 0,4 bar).

Rekening houdend met het maandelijks verlies van 0,1 bar kan bij het oppompen het beste een bandenspanning van 2,5 bar aangehouden worden.

 

Verplicht bandenspanningscontrole systeem

Vanaf 1 november 2014 moet elke nieuwe personenauto over een bandenspanningcontrolesysteem beschikken. Dat heeft de Europese Commissie bepaald. 

Een bandenspanningcontrolesysteem wordt vaak TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) genoemd. TPMS houdt de bandenspanning in de gaten. Een auto met TPMS heeft een indicatielampje in het dashboard zitten, dat de automobilist waarschuwt als de spanning in een of meer banden te laag is.

Het meest gebruikte systeem is het indirect systeem. Dit systeem maakt in grote lijnen gebruik van het feit dat een band met een te lage spanning een kleinere omtrek heeft dan een band met de juiste spanning. Een band met een kleinere omtrek draait sneller rond. De elektronika van de auto meet dat verschil en bepaalt zo of een band opgepompt moet worden.

 

Bandenspanning vastleggen

U moet de bandenspanning opnieuw vastleggen als u de banden op spanning gebracht heeft, of als er bijv. winterbanden gemonteerd zijn.

Het opnieuw vastleggen doet u meestal door een knop met een "bandje" enkele seconden in te drukken. Bij sommige auto's is het een menu functie in het infotainment systeem (zie de foto rechtsboven).